Informatie groep 1/2

De leerkrachten van het Anker creëren voor de kinderen een betekenisvolle leeromgeving, waarin zij zich veilig voelen en zichzelf mogen zijn.

Een leeromgeving die de kinderen uitdaagt en hun nieuwsgierigheid prikkelt. We geven ze het zelfvertrouwen om de wereld aan te kunnen en dagen ze uit om zich met hoofd, hand, hart en ziel te ontwikkelen.

We moedigen de kinderen aan om plannen te maken, initiatieven te nemen en zelf eigenaar te zijn van hun leerproces. We stemmen onze thema’s, aanbod en begeleiding af op wat we meemaken in de wereld om ons heen; wat we zien en horen, op specifieke interesses, op actuele leefsituaties, op de behoeften en de mogelijkheden van de kinderen in onze groepen.

We gaan de wereld in en halen deze voor de kinderen naar binnen, zodat ze de wereld in een vertrouwde omgeving leren ontdekken, ieder op zijn of haar eigen manier. We laten ze mooie dingen zien, beleven, vertellen en leren. We laten hen dié ervaringen opdoen die belangrijk zijn om hun verdere reis door het leven zelf zo goed mogelijk vorm te geven.

Hoe geven wij deze visie vorm?

Wij werken volgens de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs. Bij ons bemiddelt de leerkracht tussen de betekenisverlening van kinderen en het onderwijsaanbod zodat de kinderen de relatie ervaren tussen dat wat ze op school doen en het leven buiten de school. Thema’s staan voor een langere periode centraal en passen bij de sociaal culturele belevingswereld van het kind.

Spel is onze belangrijkste activiteit en daarbinnen komen de vier kernactiviteiten die met elkaar verweven zijn aan bod: constructieve en beeldende activiteiten, gesprekactiviteiten, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten. De kinderen doen al deze activiteiten individueel of samen.